Tip til Friske Krydderurter

Guide til Rom

rom

Roms bedste is fra Frigidarium

Nu har jeg endelig fået samlet en guide til den fantastiske by, Rom. Jeg besøgte Rom med familien i start maj, hvor vi fik utallig mange gode is, pizzaer, pastaretter og andet godt. Jeg hader selv at falde i en turistfælde, så jeg har samlet lidt gode steder til jer, hvis I nu skulle være så heldige at skulle til Rom i den nærmeste fremtid. Ellers er I velkommen til at gemme indlægget på Bloglovin og finde det frem en anden god gang.

rom4

Gaden vores hotel lå på

HOTEL:

• Hotel Forte, Via Margutta 61: Vi havde booket værelser på Hotel Forte, som er et lille fint hotel midt i Rom. Det ligger perfekt midt i det hele. Det er meget små, men gode værelser. Nyere badeværelse – hvilket jeg sætter meget pris på. Morgenmaden var ikke noget at råbe hurra for, men nemt og enkelt.

rom1

Pizza fra Baffetto

MAD:

• Baffetto, Via de Governo Vecchio 114: Inden jeg tog afsted, googlede jeg “Roms bedste pizza”. Her var der mange, der nævnte Baffetto – og det er med god grund. Der er altid lang kø ude foran, men det er helt klart vente tiden værd. Det er virkelig en fantastisk pizza! Stemningen er hektisk og rigtig italiensk. Jeg ville nok forslå, at spise frokost på Baffetto.
  • Ristorante Lanaga, Via dell Orso 44: En aften gik vi rundt i Roms små gader i timevis, for at finde det perfekte sted at spise. Vi var lige ved at give op, da vi så kom forbi denne lille italienske perle. Det er her alle italienere sidder og snakker løs. Stemning er så hyggelig og deres pastaretter er så gode!
  • Dilla, Via Mario de Fiori 41: Her spiste vi både til frokost og aftensmad. Super hyggelig restaurant med god mad og super betjening. Da vi om aftenen ventede på bord, fik vi serveret et lækkert fad med forskellig ost og pølse, samt rødvin. Så fin service og rigtig lækkert!

rom2

Organic is fra Orgini

IS:

• Frigidarium, Via del Governo Vecchio 112: Lige ved siden af Baffetto ligger Roms BEDSTE is. Ja, alt is i Rom er godt. Men denne is var helt fantastisk. Dyppet i mørk chokolade – amen ord kan ikke beskrive. Der er også lang kø, men det går hurtigt.
  • Orgini, Via del Gesu 73: Også helt fantastisk is og så er det tilmed organic. Det skal helt klart prøves, hvis man kommer forbi!
  • Gelateria Della Palma, Via della Maddalena 19-23: Her kommer du ind i en verden af is. De har 150 forskellige smagsvarianter. Det var næsten umuligt at vælge – derfor måtte vi også komme tilbage et par gange.
  • Giolotti, Via degli Uffici del Vicario 40: Jeg læste at dette skulle være Roms bedste is. Så jeg slæber familien herhen den første aften. Det er et gammelt lille is sted og det er så fint. Oplevelsen var sjov og hyggelig, men jeg synes ikke at isen kan sammenlignes med de andre steder.

VINTAGE BUTIKKER:

• Antichita A.Carnovale, Via del Governo 71: Ligger på samme gade som Baffetto og Frigidarium. En lille fin luksus vintage butik. Butikkens vindue møder en med et hav af forskellige Chanel tasker.
  • Lesley Luxury Vintage, Via Vittoria 27: Endnu en fin vintage butik med så mange fine tasker og tøj. Jeg forelskede mig i en stor Balenciaga taske til 4500, men den kom desværre ikke med hjem. De har også klassiske Chanel suits og tasker.

GUIDE TUR:

• City Wonders: Vi havde booket tre forskellige guidede turer. Colosseum, “Angels and Demons” og Vaticanet. Alle sammen med “Skip the line”, da man ellers står i kø i tusind år for overhovedet at komme ind. Angels and Demons turen var helt klart den bedste. Jeg fik sindssygt meget ud af den, og synes det var rigtig spændende. Man skal helt klart tage hjem og se filmen bagefter – så giver det hele meget bedre mening! Vatican turen var uendelig lang, synes jeg. Colosseum turen var også rigtig god. Hvis man har planer om at se det, synes jeg, at man skal vælge sådan en løsning her, da man får meget mere ud af det. Hver tur tog omkring 3 timer.

rom3

Menneske-kaos ved de spanske træpper